Sommarläger 2019

432 66 Veddige
Kontakt:
Magnus Billqvist

Välkommen på vårt fjärde sommarläger!
Stättared, Varberg 27 – 30 juni

Efter flera framförda önskemål och med anledning av den i år startade atlasinventeringen av Varbergs kommun, tar årets läger plats utanför Varberg. Gränstrakterna där Halland, Småland och Västergötland möts är relativt dåligt undersökta, med stora luckor i rapporteringen av även vanligare trollsländor. På grund av atlasinventeringen sker lägret i samarbete med Naturskyddsföreningen i Varberg, som håller i projektet. Fokus under fältbesöken blir Varbergs kommun men vi utesluter inte besök utanför kommungränsen, särskilt om det saknas specifika miljöer vi inte hittar inom kommunen.

Alla är välkomna, oavsett kunskapsnivå. Det är gratis att delta för alla som bara är med ute, man behöver inte boka eller anmäla närvaro, det är bara att dyka upp. Det kan dock vara bra att anmäla sig ändå, då vi tidigast kvällen innan bestämmer vilka platser vi ska besöka dagen därpå. Vädret är här förstås av stor vikt.

Vi samlas varje morgon och delar in oss i grupper och spenderar dagarna så mycket ute som möjligt, och försöker se så många arter som möjligt i olika typer av miljöer. Vi kommer att vara i en del av Sverige som än så länge är ganska dåligt undersökt vad gäller trollsländor, så förutom att vi träffas och får nya vänner, lär vi oss inte bara om hur man känner igen och hittar olika trollsländor, utan vi bidrar också direkt till att mer kunskap om den regionala trollsländefaunan kommer fram. På kvällarna minglar vi, tittar på bilder, grillar, badar, med mera. I händelse av dåligt väder blir det föredrag, bildvisningar, bestämning av larver och larvhudar, med mera. Vi tar gärna emot önskemål om föredrag, meddela i så fall Magnus (nedan).

För de som så önskar har vi bokat gemensamt boende på Stättareds 4H-gård och vandrarhem, där det även finns utrymme för tält och ställplats för husbil. Föreningen subventionerar logikostnaderna för medlemmar vilka också har förtur till bäddar. Är du inte medlem föreslår vi förstås att du blir det, det kostar endast 100 kr/år (se här). Annars anmäl dig ändå så återkommer vi så fort vi vet att det finns bäddar över, tält och husbil finns det garanterat plats för hur som helst. Det finns 21 bäddar och det är utrustat för självhushåll med kök, matsal, WiFi och TV-rum. Ta med sängkläder, om du inte vill ta med dig egna lakan kan du beställa till det för 90 kr. De har också ett tillägg för hund på 75 kr/natt.

Medlemskostnaderna för övernattning är 150 kr/per person och natt för flerbäddsrum, 250 kr/per person och natt i familjerum (rum med 2-3 bäddar) och 75 kr per person och natt för de som har husbil eller tält. Bokar övernattning gör du till magnus.billqvist@gmail.com. Ange vilken typ av övernattning det gäller, hur många och vilka nätter (tors-fre, fre-lör, lör-sön, eller alla) samt om du är medlem eller inte.

Kontakta vandrarhemmet direkt om du önskar övernattning ons-tor eller sön-mån. Bokningsförfrågningar som inte gäller våra datum görs enklast till stattared@4h.se. Då vi inte är från trakten kan vi tyvärr inte ge tips på andra logimöjligheter.

Vi startar med samling på torsdag kl. 12.00 för omedelbar utfärd till näraliggande platser. Övriga dagar samlas vi kl. 9.30 för indelning i grupper, utdelning av kartor och arrangerande av samåkning. I vanlig ordning strävar vi efter att det i varje grupp ska finnas minst en extra kunnig person, och vi ändrar grupperna mellan dagarna så alla får träffas och vara ute med olika ”ledare”. Har du inte möjlighet att vara med under samlingen kan du kontakta oss för att möta upp i fält, men vi måste reservera oss för eventuell dålig mobiltäckning då vi kan vara långt ut i obygden.

Adress och kontaktuppgifter för vandrarhemmet: Stättareds 4H-klubb, Stättaredsvägen 438, 432 66 Veddige, 0340-300 03, stattared@4h.se. Vägbeskrivning och karta finns på deras hemsida.

VARMT VÄLKOMNA!

Sommarlägret i Dalsland 2017.