Sommarläger i Närke

Pris:
Kontakt:
Per Karlsson Linderum

Föreningens tredje sommarläger tar plats i Närke 28/6-1/7. Alla är välkomna, oavsett kunskapsnivå. Alla tider är i dagsläget preliminära, men vi samlas varje dag för att gemensamt eller i flera grupper samåka. Sommarlägret arrangeras tillsammans med Närkes Insektsförening.

Pudrad kärrtrollslända. Foto: Per Karlsson Linderum / Trollsländeföreningen.

Det är gratis att delta för alla som är med på dagarna. Man behöver inte boka eller anmäla närvaro, det är bara att dyka upp. Det kan dock vara bra att anmäla sig ändå, då vi dagligen bestämmer vilka platser vi ska besöka.

Vi har bokat ett gemensamt boende som man som deltagare kan boka in sig på. Trollsländeföreningen kommer att delvis subventionera boendekostnaderna för lägrets deltagare, i första hand för medlemmar. Vid detta boende kan man även tälta eller ställa husvagn eller -bil. För att garantera boendeplats skicka anmälan snarast till per.karlsson.linderum@gmail.com. I närområdet finns flera andra boendealternativ men vi strävar efter att alla ska bo på samma plats. Har du frågor kring boende kontakta oss.

Foto: Per Karlsson Linderum / Trollsländeföreningen.

Vi samlas varje morgon och delar in oss i grupper och spenderar dagarna så mycket ute som möjligt, och försöker se så många arter som möjligt i olika typer av miljöer. Vi kommer att vara mestadels i en del av Närke som än så länge ganska dåligt undersökt vad gäller trollsländor, så förutom att vi träffas och får nya vänner, lär vi oss inte bara om hur man känner igen och hittar olika trollsländor, utan vi bidrar också direkt till att mer kunskap om den regionala trollsländefaunan kommer fram. På kvällarna minglar vi, tittar på bilder, grillar, badar, med mera.

Tisaren. Foto: Per Karlsson Linderum / Trollsländeföreningen.

Preliminärt program
Vid bra väder alla fyra dagarna, vilket vi ju får hoppas på, ungefär här:
– Torsdag: Drop-in och skådning i närområdet vid bl.a. den fantastiska lokalen Rockebro. Kvällsföreläsning om Atlasprojektet och Närke.

– Fredag: Kvismaren och några speciella lokaler söder därom eller i området sydväst om vår gemensamma bas i Tivedens utkanter, beroende på väder och vilka trollsländor man helst vill se.

– Lördag: Artrally i utdelade Atlasrutor. Bildquiz.

– Söndag: lite av varje på vägen hem, kanske med någon lokal att inventera för alla attt stanna vid på vägen hem, beroende på vart man ska hän.

Vi kan också ägna oss åt 1) Håvning efter larver 2) Insamling och bestämning av larvhudar. Det finns håvar, baljor, böcker och stereoluppar att låna på plats.

Arter vi hoppas få se under lägret är bl.a. kraftig smaragdflickslända, månflickslända, myrflickslända, vassmosaikslända, tidig mosaikslända, sandflodtrollslända, stenflodtrollslända, kungstrollslända, mindre glanstrollslända, mindre sjötrollslända, citronfläckad trollslända, pudrad kärrtrollslända och bred kärrtrollslända. Med lite tur kanske fjällmosaikslända, grön mosaikslända och tvåfläckad trollslända. Kanske kanske kan vi hitta Närkes första dvärgflickslända eller spetsfläckade trollslända?

Gungflymosaikslända. Foto: Per Karlsson Linderum / Trollsländeföreningen.