Trollsländekurs i Stockholm

Stockholm
Pris:
50 kr

Kurs för såväl nybörjare som lite mer erfarna. Vill du lära dig mer om trollsländor? Trollsländeföreningen och Stockholms Entomologiska Förening arrangerar en kurs i Stockholm för alla som är intresserade av trollsländor. Vi får besök av Magnus Billqvist som kommer att guida oss till nya kunskaper om dessa fascinerande djur. Det blir teoretiska pass inomhus varvade med exkursioner utomhus. Vi kommer att håva in och visa upp vuxna trollsländor men också de vattenlevande larverna.

Inga förkunskaper krävs, kursen riktar sig till såväl nybörjare som till de med lite mer förkunskaper. Vi kommer att samla in allas önskemål i förväg och justera innehållet efter vad ni vill att vi ska ägna oss åt.

Antal platser: max 15 personer. Personer under 25 år har förtur till 5 av platserna.

Plats: Första dagen kommer vi att vara på Tyresö naturskola (i prästgården i Alby naturreservat). Där kan vi köra teorilektioner inomhus, och vi kan besöka dammar och vatten i närheten och håva efter larver. Andra dagen åker vi till Järvafältet norr om stan, där utgår vi från Ravalen och våtmarkerna söder om sjön. Eventuellt hinner vi även besöka Norra delen av Säbysjön. Eventuellt kastar vi om schemat beroende på vädret.

Transport: Det kommer att gå att ta sig med kommunala färdmedel till alla platser.

Anmälan: Senast 31 maj, till Jonas Myrenås, jonas@myrenas.se eller 070-717 04 14

Kostnad: 50:- gratis för alla under 25 år. Betala vid anmälan; Swish till Jonas Myrenås 070-717 04 14 (eller maila jonas@myrenas.se för alternativ)

Vilka är vi?
Magnus Billqvist är författaren till Svenska Trollsländeguiden och ordförande i Trollsländeföreningen. Han har ett djupt engagemang i allt som har med trollsländor att göra och arbetar även för Skåneavdelningen av Naturskyddsföreningen.

Jonas Myrenås och Bianca Billing är boende i Sollentuna respektive Farsta och har tillsammans med lite annat folk dragit igång en lokalavdelning för Trollsländeföreningen i Stockholm.

Stockholms entomologiska förening samlar alla insektsintresserade människor i Stockholmstrakten, www.ento.se

Trollsländeföreningen är en landstäckande förening för alla som är intresserade av trollsländor, www.trollslandeforeningen.se

Starrmosaikslända. Foto: Jonas Myrenås.