Brun kejsartrollslända

anaephk

Fynd i Sverige enligt Artportalen.

Anax ephippiger (Burmeister, 1839)
D: Schabracken-Königslibelle Dk: Brun Kejserguldsmed FIN: Kulku-ukonkorento GB: Vagrant Emperor N: Trekkøyenstikker (äldre svenskt namn: vandrande mosaikslända).

Brun kejsartrollslända finns som allra närmast regelbundet i allra sydligaste Europa och Nordafrika, men den kan dyka upp långt därifrån mitt i vintern, med fynd hittade i snö på t ex Brittiska öarna under december och januari. Den har setts tillfälligt så långt norrut som på Färöarna och på Island och är därmed en av de mest nordligt observerade trollsländearterna i världen.

Hona, Röder 2014. Foto: Björn Anderson.

Skälet till att en så sydlig art kan ses på våra breddgrader står att finns i dess överlevnadsstrategi. När de lämnar vattnen så lämnar de dessa för att bli könsmogna och först då besöka vatten igen, så långt samma som för alla andra arter. Skillnaden här är att brun kejsartrollslända förekommer i väldigt torra områden, där det kan vara stora skillnader mellan åren i tillgång på vatten. Därför flyger de mycket långa sträckor och det verkar som de gör så på väldigt hög höjd, och kan då föras långt av vindarna. Särskilt i vissa väderlägen dyker de upp i norra Europa, håll särskilt utkik efter löpsedlar som varnar för ”blodregn”, vilket utgörs av röda sandpartiklar från Sahara som förs hit med vindarna och med dem kan det följa bruna kejsartrollsländor.

Sliten hona. Turkiet 2011. Foto: Magnus Billqvist / Trollsländeföreningen.

På grund av detta kan de också dyka upp precis när som helst på året. Det finns gott om fynd i Europa under vintern och mycket tidiga vårar, när inga andra större trollsländor flyger. Därför uppmärksammas de också, då vem som helst som ser en trollslända på vintern kan reagera på den. Med fler och fler som intresserar sig för trollsländor i Sverige lär det bli fler fynd av brun kejsartrollslända framöver. Håll utkik!

Arten har observerats vid tre tillfällen i Sverige. Första fyndet i Sverige gjordes i Helgolandsfällan på Ottenby, Öland i juni 1995 (sex individer). Det andra i Skåne i Falsterbo oktober 2011. Det tredje gjordes på Röder i Stockholms norra skärgård i maj 2014. Samtliga dessa fynd sammanföll med invasioner som nådde hela norra Europa, inklusive Island och Färöarna.

Fenologi 1995-2015. Eventuella observationer långt utanför ordinarie flygtid gäller larver. Data från Artportalen.

Fenologi 1995-2015. Data från Artportalen.

Brun kejsartrollslända har observerats vid två tillfällen i Norge (1995, 2011), en gång i Danmark (1995) och i Finland (2014). Den har inte fångats i Helgolandsfällorna i den ryska enklaven Kaliningrad, trots att det där bara under 2013 fångades mer än 100 000 trollsländor. De flesta fynd i Nord- och Mellaneuropa är gjorda i de västliga delarna, inte minst på de Brittiska öarna där det finns över 70 fynd t o m 2013.

Samtliga observationer på Artportalen av arten.

Klicka på en bild nedan så kan du bläddra mellan samtliga och se dem i större format.