Den 16 maj får Sverige en trollsländeförening

TSF-Logo-Version-4Intresset för trollsländor ökar stort i Sverige och nu startar Trollsländeföreningen.

Vi hoppas att alla, vare sig de är experter, noviser eller bara vill beundra dessa vackra insekter kommer med i föreningen. Trollsländeföreningen vänder sig till alla som tycker trollsländor är vackra, intressanta och skyddsvärda. Föreningen är ansluten till Sveriges Entomologiska Förening.

Trollsländeföreningen skall bejaka glädjen i att skåda trollsländor, kunna ge tips om troll­sländevårdande åtgärder i naturen eller i trädgården, bevaka trollsländornas utbredning och spridning i landet och sprida kunskap om trollsländor. Vi har självfallet jämställdhet inskrivet i våra stadgar.

Den 16 maj hålls ett konstituerande möte i Mörbylånga på Öland där en styrelse väljs.

Här på hemsidan kan du läsa mer om föreningen och också hitta informa­tion om våra trollsländor och deras liv.

Bilder och loggor för media finns här.

För ytterligare information kontakta:
Magnus Billqvist, 070/96 41 443, Lund
Helena Lager, 070/941 55 02, Gårdby