Kungstrollslända

Cordulegaster boltonii (Donovan, 1807) D: Zweigestreifte Quelljungfer Dk: Kongeguldsmed FIN: Purokorento GB: Common Goldenring N: Kongelibelle

Hanne av kungstrollslända. Foto: Magnus Billqvist / Trollsländeföreningen.

Kungstrollslända förekommer i låglänta skogsmiljöer och på halvöppna hedar, i vattendrag som är mycket variationsrika med lugna respektive snabbt rinnande partier, med hög andel organiskt material samt trädstammar och grenar ute i vattnen. Vattendragen har hög syresomsättning och partier med sandiga, siltiga och/eller torviga bottnar. Vattnen har alltid låg temperatur och är till stor del skuggade. Vattnen ska vara små och smala. Den uppträder endast tillfälligt i mer näringsrika vatten eller i öppna jordbrukslandskap.

Honan lägger ägg genom att sticka ned bakkroppen i vattnens bottensubstrat. Den kan återfinnas även i bredare vattendrag så länge dessa är rena och grunda, men de optimala vattendragen är högst 150 cm breda och 50 cm djupa. Larverna lever i lugna partier där de ligger delvis nedgrävda och väntar på förbipasserande byten. Larvutvecklingen varierar från två till fem år, men tar normalt 4-5 år.

Fenologi 2010-2015. Eventuella observationer långt utanför ordinarie flygtid gäller larver. Data från Artportalen.

Fenologi 2010-2015. Ev observationer långt utanför ordinarie flygtid gäller larver (alla innan slutet av maj och efter sep). Data fr Artportalen.

I Sverige finns kungstrollslända upp till Norrbotten men påträffas inte i fjällvärlden och saknas på Gotland. I Danmark finns det äldre fynd från Själland, men idag är den begränsad till Jylland där den är känd från 30-40 platser. I södra Norge och södra till centrala Finland är den lokal men inte ovanlig. Det är Hälsinglands landskapstrollslända.

Kungstrollslända är i Europa en ganska välspridd art, men den har på flera håll gått tillbaka. I exempelvis Nederländerna är den rödlistad som akut hotad och åtgärdsprogram har tagits fram.

corbolkLänkar

Klicka på en bild nedan så kan du bläddra mellan samtliga och se dem i större format.