Lokaltips: Smedserudstjärnet, Dalsland

Sydöstra hörnet av Smedserudstjärnet.

Södra sidan av Smedserudstjärnet ligger närmast vägen.

Smedserudstjärnet, Fröskog s:n, Dalsland, (kartlänk här) är en av de fina platser föreningen besökte under föreningens utflykt till Bohuslän och Dalsland 4-6 juni 2016. Det är en mindre sjö alldeles intill vägen 4 km kilometer SSV Fengersfors. Närmaste större ort är Åmål, som ligger ca 17 km bort fågelvägen.

Spjutflickslända, hane. Foto: Magnus Billqvist / Trollsländeföreningen.

Vi passerade först sjön på väg norrut för sent på dagen för att stanna, men kände spontant att vi måste besöka platsen dagen efter. Det såg helt enkelt väldigt spännande ut; varierat, öppet, slutet, näckrosor, kärr, rinnande vatten med mera. En titt på flygfoton visade också att området runt sjön ”såg fint ut” för trollsländor, med gungfly, småvatten, breda och smala rinnande vatten med mera.

Sagt och gjort, dagen därpå (6/6) parkerade vi söder om sjön, där det går in en markväg till en glänta där det går bra att ställa flera bilar. Genast insåg vi att vi inte skulle bli besvikna, och när vi till slut lämnade platsen hade vi noterat mer än 16 arter trollsländor. Men nu går vi händelserna i förväg.

Mindre sjötrollslända, teneral hane. Foto: Magnus Billqvist / Trollsländeföreningen.

Vi gick från markvägen över ”stora” vägen ned till södra delen av sjön. Längs med sjökanten finns en ganska bred bård med lägre vegetation mellan sjön och skogen. På många platser var det där ganska enkelt att komma nära vattnet. Det fullständigt kryllade av trollsländor! Patrullerade över vattnet eller satt på näckrosor gjorde fyrfläckad trollslända, sjöflickslända, bred kärrtrollslända, större rödögonflickslända och guldtrollslända. Hanar av blå jungfruslända drog omkring lite överallt, troligen kommande från något av de vattendrag som mynnar i bäcken. Vanligast kring sjön var möjligen spjutflickslända, och bland dem kunde man hitta enstaka ljus lyrflickslända.

Teneral större sjötrollslända. Foto: Magnus Billqvist / Trollsländeföreningen.

Flera arter var på väg att lämna vattnet eller hade precis gjort det. Gulfläckad glanstrollslända hittades fortfarande sittandes intill sina larvhudar. En bit upp på land, i bården mellan sjön och skogen, eller inne i skogen mellan sjön och vägen, fanns det gott om fräscha ex av större sjötrollslända. En mindre sjötrollslända hittades också, vilket var mycket tidigt, men så verkar det också som om mycket är tidigt på vingarna i år, åtminstone i samband med det ovanligt varma vädret i maj.

Några kärrtrollsländor hittades också, särskilt kring en del av ”bården” som var närmast att beteckna som ett gungfly. Nordisk kärrtrollslända var vanligast, med några ex av myrtrollslända och någon enstaka citronfläckad kärrtrollslända.

Röd flickslända och tidig mosaikslända var inte ovanliga kring sjön, och ytterligare någon art sågs som vi inte säkert hann artbestämma (tenerala mosaiksländor, troligen blågrön och/eller brun mosaikslända).

Vi hann tyvärr inte stanna länge, och vi gick bara omkring i den södra delen av sjön. Men mer än 16 arter under ett ganska kort besök utan att titta på gungfly och rinnande vatten intill indikerar att Smedserudstjärnet är en mycket fin trollsländelokal. Nu hoppas vi att fler besöker platsen och rapporterar på Artportalen så får vi förhoppningsvis framöver se och höra mer av den fina sjön.

/Magnus Billqvist

>>Tillbaka till lokaltipsen