Månadens trollslända: karmintrollslända

Hane. Marocko juni 2015. Foto: Magnus Billqvist / Trollsländeföreningen.

Under vinterhalvåret när inga svenska arter flyger här hemma presenterar vi arter som ännu inte setts här men som kan eller förväntas dyka upp framöver. Först ut är karmintrollslända, en art som kan vara den det finns allra störst chans att hitta som ny art för Sverige. Med fler och fler som intresserar sig för trollsländor i Sverige ökar dessutom chanserna att karmintrollslända upptäcks i Sverige ganska snart! Håll utkik! Läs mer om den här!

Föregående månadstrollsländor
2015: Mars: vinterflicksländaApril: griptångsflickslända Maj: tidig mosaikslända. Juni: bred trollslända. Juli: blågrön mosaikslända. Augusti: grön flodtrollslända. September: höstmosaikslända. Oktober: tegelröd ängstrollslända. November: större ängstrollslända. December: brun kejsartrollslända.