Ny folder om hotade trollsländor

Citronfläckad kärrtrollslända är en av arterna som ingår i övervakningen av trollsländor i Sverige. Foto: Magnus Billqvist / Trollsländeföreningen.

Vill du hjälpa till med att öka kunskapen om våra trollsländor? Då kan du söka efter sju trollsländearter som extra uppmärksammas via en kampanj som startades 2016 och som nu går in på sitt andra år, med ny, uppdaterad informationsfolder. Arterna som ingår är rödlistade i Sverige eller listade i EU:s habitatdirektiv. Trollsländekampanjen lyses ut av Faunaväkteriet, ett samarbete mellan ArtDatabanken, Länsstyrelsen Östergötland, Sveriges Entomologiska Förening och Trollsländeföreningen.

Var i Småland finns grön mosaikslända? Kan man hitta flera platser för den sällsynta dvärgflicksländan? Finns grön flodtrollslända längs Piteälven? Det finns många frågor att ställa sig när man läser om de sju uppmärksammade arterna.

Ladda ner foldern som pdf här. Den finns nu även som tryckt, beställ den från ArtDatabanken eller få den av oss på våra aktiviteter.

(detta inlägg publicerades först i maj, uppdaterades 12 juli)