Nyheter december 2017

Hej medlemmar!
Här kommer ett brev med nyheter till er alla. Nyhetsbreven ligger dolda på hemsidan så det är enbart ni som kommer åt dem via den länk eller mejl ni fått.

AKTIVITETER 2018
Vi planerar för närvarande för fullt för vad som ska ske nästa år. Klart är att sommarlägret sker i Närke. Exkursioner kommer åtminstone att hållas i Skåne, Närke, Småland, Bohuslän och på Öland. Möjligen också i Luleåtrakten. Årsmötet hålls preliminärt i Linköping. Vi återkommer förstås med datum och plats för allt detta senare.

STUDIECIRKEL I NÄRKE
Närkes Insektsförening bjuder in till studiecirkel. Vi lär oss hur man skådar trollsländor, lite om trollsländornas fascinerande liv och hur man känner igen de 47 arter som finns i Närke. Tid: 27/2, 6/3 och 13/3 2018. Plats: Föreningarnas hus i Örebro. Kostnad: Gratis. Kostnad för bestämningsbok tillkommer vid anmälan. Mer information fås av kursledaren Per Karlsson Linderum på 0725136029. Anmälan till Studiefrämjandet. Mer info om atlasprojektet i Närke hittar du här.

BUTIKEN UPPDATERAD
Som ni kanske uppmärksammat så har vi utökat vårt försäljningssortiment för att ha något att erbjuda när vi är på mässor och liknande. Nu gör vi ett försök att ta emot beställningar även på distans. Se utbudet i butiken här. Missa inte t ex de handgjorda örhängena och halsbanden i silver framtagna särskilt för Trollsländeföreningen av Kajsa Grebäck. Vi har fler artiklar än de som finns i butiken, bland annat kylskåpsmagneter. De kommer du att kunna se när du träffar oss framöver.

KURSEN I HÖSTAS
Vi var ett gäng glada kursdeltagare som under ledning av Christophe Brochard i september på Österlen i Skåne grottade ner oss i larver och larvhudar. Tur med vädret hade vi också! Se bilder tagna under helgen här.

TROLLSLÄNDOR I TRÄDGÅRDEN
Redan sedan starten har det efterfrågats tips och konkreta råd på svenska kring hur man lockar trollsländor till sin trädgård. Det finns en del på andra språk som dock ofta är anpassade efter andra trakter än våra. På gång är nu vår egen guide till detta, med allt från hur du anlägger en damm till vilka växter du ska skaffa, hur du ska tänka vad gäller sol och lä, med mera. Denna ganska utförliga guide kommer i första hand att vara tillgänglig för medlemmar. En kort version kommer i decembernumret av tidskriften Natur & Trädgård.

MER PÅ GÅNG FÖR MEDLEMMAR
Vi har pratat om det länge, men under 2018 ska vi till slut ta fram en kalender för nästkommande år. Utformningen återkommer vi till, möjligen inkluderas exempelvis flygtider för alla arter så det inte ”bara” blir ännu en väggkalender. Vill du bidra med bilder? Kontakta oss!

Artlistan vi sålt och tidigare delade ut gratis till alla medlemmar är sedan en tid slut. Vi kommer därför att ta fram en ny, möjligen med alla Europas arter (eller mer), och med både svenska och vetenskapliga namn.

MEDLEMSKAP 2018
Glöm inte förnya ditt medlemskap för 2018. Som tidigare kostar det 100 kr. För att förnya ditt medlemskap sätter du in 100 kr på föreningens bankgiro 5095-8826, eller swishar på 123 371 74 36. GLÖM INTE ange att det gäller förnyande av medlemskap!

LOKALTIPS
Fler och fler bidrar med sina tips på lokaler. Nu finns det över 30 olika lokaler presenterade under fliken Lokaltips. Vi tar tacksamt emot fler, till glädje för många.

AVSLUTNINGSVIS…
Vill vi tacka alla som ställer upp som volontärer, bidrar med bilder eller på annat sätt stöttar oss: TACK!

Har du tankar, synpunkter, frågor eller idéer? Välkommen att kontakta oss!