Nyhetsblad augusti 2016

Pirtivupio.Hej medlemmar!
Här kommer ett nyhetsbrev till er alla. Nyhetsbreven ligger dolda på hemsidan så det är enbart ni som kommer åt dem via den länk ni fått.

INNEHÅLL

• TSF-Logo-Version-4Kommande aktiviteter
  • Genomförda aktiviteter
  • Nya böcker
  • Nyckel till ängstrollsländorna
  • Första hedersmedlemmarna
  • Nya lokaltips
  • Faunaväkteri
  • På gång framöver: – Väggkalender – ”Mystery Dragonfly” – Visningar  av samlingar – Svenska namn

KOMMANDE AKTIVITETER
Exkursion Måryd 28/8
Häng med Magnus Billqvist på trollsländevandring i skånska Måryd 28/8. Mer info här.

Föreläsning och fotoutställning 1/9
Besök Naturum i Ronneby för att se en av våra medlemmar visa upp sina bilder. Christer Bergendorff, naturfotograf med speciellt intresse för trollsländor, inviger sin fotoutställning på naturum 1/9 kl 18.30. Under hösten kommer ett 20-tal av hans detaljrika närbilder på trollsländor att ställas ut på naturum. Christer kommer denna kväll att visa ännu fler foton och berätta om trollsländornas fascinerande liv.

Höst- och blågrön mosaikslända under tidigare Falsterbo Bird Show.

Falsterbo Bird Show 2-4/9
Liksom förra året är vi i dagarna tre på plats i Falsterbo där vi arrangerar tävlingar, vandringar, visar bilder, nya böcker med mera. Gör din egen trollslända och ta med hem. Ta med bilder på trollsländor så hjälper vi dig att artbestämma dem. Både lördag och söndag visar vi trollsländor i fält på trollsländevandringar som utgår från Skanörs kyrka (i händelse av regn ställs de in). Allt som finns i vår butik och en del av vårt gratismaterial finns med. Se mer allmänt om Falsterbo Bird Show här, t ex hur du hittar dit samt fullständigt program. Vi har för övrigt nu också möjligheten att ta betalt via Swish.

Sommarläger 2017
Det blev som planerat inget läger 2016 på grund av konferensen i juli (se nedan). Vår ambition är annars att varje år arrangera ett sommarläger och var det ska ske 2017 diskuteras nu. Det kan mycket väl bli i Dalsland, då det är ett landskap med få inrapporterade observationer och vårt besök där i juni (se nedan) var väldigt givande.

GENOMFÖRDA AKTIVITETER
European Congress on Odonatology 2016 (ECOO16)

Alla som var med på konferensen på torsdagen.

Över 100 deltagare från 23 länder deltog på konferensen i Tyringe 11-14/7 och/eller på de anslutande resorna efteråt. Vi vill rikta ett mycket stort TACK till er som på olika sätt bidrog eller deltog. Vi har för övrigt några tröjor kvar för dig som vill ha en sådan, vill ha en extra eller för dig som av olika skäl fick förhinder att vara med men hade betalt anmälningsavgiften. Se ett galleri av bilder från ECOO här och en film på de flesta av arterna som observerades här. Nästa gång ECOO sker är 2018, i Brno i Tjeckien, och det lär vi återkomma om. Kanske kan vi bli ett gäng svenskar som åker tillsammans?

Naturum Ottenby
I maj medverkade trollsländeföreningen vid invigningen av den nya utställningen på Naturum Ottenby. Föreningen fanns på plats hela dagen och sålde material och svarade på frågor.

Bioblitz Öland
I juli medverkade vi på en Bioblitz som hölls på norra Öland 22-24 juli. Förutom trollsländeinventering bistod vi med att hålla en exkursion för allmänheten.

Myrtrollslända som nyss lämnat sin larvskrud bakom sig. Foto: Magnus Billqvist / Trollsländeföreningen.

Myrtrollslända i Dalsland.

Årsmöte i Bohuslän och besök i Dalsland
Helgen 3-6 juni avhöll föreningen sitt första egentliga årsmöte och med det följde anslutande besök i fält på Tjörn och i Dalsland. Alla på tur för omval i styrelsen, valberedningen och revisorerna omvaldes, utom Erik Hirschfeldt i valberedningen som avböjde och ersattes av Christer Bergendorff. Se bilder från helgen här: Tjörn resp Dalsland.

NYA BÖCKER
Barnboken Snildra i trubbel är en naturpedagogisk berättelse om trollsländornas liv. Mer info här.

Skånes Trollsländor: mellan 2009 och 2014 genomfördes den första landskapstäckande inventeringen i Skåne. Resultaten har nu sammanställts i en bok. Mer info här.

Tandem. Foto: Magnus Billqvist / Trollsländeföreningen.

Kärlekskranka blodröda ängstrollsländor.

NYCKEL TILL ÄNGSTROLLSLÄNDORNA
Vi har uppdaterat den nyckel till ängstrollsländorna som Epitheca – Trollsländebloggen gjorde 2014. Det är en mycket enkel och generaliserad nyckel för att bidra till att fler ängstrollsländor skulle kunna artbestämmas. Här hittar du nyckeln.

FÖRSTA HEDERSMEDLEMMARNA
Göran Sahlén och Ulf Norling är två svenska legendarer som under många decennier betytt oerhört mycket för kunskapen om trollsländor i Sverige. Många av oss började intressera och engagera sig för trollsländor på grund av Ulf och Görans flera decenniers långa arbeten. I Tyringe under konferensen i juli utsågs både Ulf och Göran till hedersmedlemmar i Trollsländeföreningen. Vi vill rikta ett stort grattis såväl som ett tack till de båda.

Södra hörnet av Smedserudstjärnet. Foto: Magnus Billqvist / Trollsländeföreningen.

Smedserudstjärnet var en av de finare lokalerna som besöktes i juni och som nu finns med bland lokaltipsen.

NYA LOKALTIPS
Några nya lokaltips har tillkommit här. Alla är välkomna med sina favoritlokaler och även att revidera de som finns. Ganska snart kommer vi att lägga till lokaler i Stockholmstrakten, efter bidrag av Eric Renman.

HJÄLP TILL ATT ÖVERVAKA TROLLSLÄNDOR
Du har väl inte missat vår kampanj i samarbete med ArtDatabanken och Länsstyrelsen Östergötland? Se mer här. Materialet finns även tryckt och kan beställas från ArtDatabanken eller fås på våra aktiviteter.

PÅ GÅNG
Det finns massor med idéer och visioner att ta tag i framöver. Här följer några, så ni får ta del av vad som diskuteras. Känner du att du vill vara med på något av detta så kontakta oss gärna!

Väggkalender 2017
Under 2016 kommer vi att utlysa en fototävling eller motsvarande, där de vinnande bilderna kommer att användas till en väggkalender. För att skilja sig från alla andra kalendrar kommer den att innehålla flygtider för alla arter och landskap samt en artlista, så man kan fylla i vilka trollsländor man har sett under året.

”Mystery Dragonfly”
I brist på bättre namn kallar vi tills vidare denna idé för ”Mystery Dragonfly”. Tanken är att regelbundet under året ha en tävling för medlemmarna där man ska gissa vilken eller vilka arter som finns på bild. Man kommer att få olika poäng beroende på svårighetsgrad och fina priser kommer att delas ut, främst till den eller de som har flest rätt, men man ska ha chans att vinna något så länge man deltar.

Visningar och genomgång av samlingar

Kullaberg, Sk, 1963. Foto: Magnus Billqvist / Trollsländeföreningen.

Sveriges första vandrande smaragdflickslända finns i samlingarna i Lund.

Det finns omfattande samlingar av trollsländor på flera håll i landet, t ex på Naturhistoriska Riksmuseet i Stockholm, Biologiska Museet i Lund och på Rudbeckianska gymnasiet i Västerås. Föreningen planerar att ha som återkommande vinteraktivitet att besöka dessa samlingar och visa och berätta för medlemmar hur samlingarna uppkommit och hur de kan användas. I en del samlingar finns det mycket obestämda trollsländor och där kan vi göra en insats.

Svenska namn
Det är vår ambition att alla arter som förekommer åtminstone i Västpalearktis (motsvarande ungefär Europa, Nordafrika och Mellanöstern) ska ha svenska namn.

AVSLUTNINGSVIS…
Vill vi tacka alla som ställt upp som volontärer, bidragit med bilder eller på annat sätt stöttat oss under första året: TACK!

Har du tankar, synpunkter, frågor eller idéer? Välkommen att kontakta oss!
Våra kontaktuppgifter finns här.

Hane fjälltrollslända, Akkar. Foto: Magnus Billqvist / Trollsländeföreningen.