Nytt lokaltips: landets bästa lokal?

Pudrad kärrtrollslända är en av 44 arter som observerats i området kring Blistorp. Foto: Magnus Billqvist / Trollsländeföreningen.

I nordöstligaste Skåne, på gränsen till Blekinge, ligger lilla Blistorp, fyra-fem hus och ett gammalt kapell. Omgivningarna är vackra och varierade, och det är det senare som gör att lokalen är så fin för trollsländor. I ärlighetens namn är det väl inte en lokal, utan flera smålokaler bestående av olika för trollsländor så viktiga habitat. Atlasrutan, som omfattar 5×5 km, är delad ungefär rakt av genom gränsen mellan de två landskapen. På den södra sidan, den i Skåne med andra ord, har det till dags dato observerats hela 44 arter. Under en dag i juli 2016 sågs det inom gångavstånd från kapellet 38 arter på en dag, vilket torde vara svenskt rekord med råge. Så många ser man förstås normalt sett inte, de 38 arterna hittades av 80 personer på internationell trollsländekonferens, men 25-30 har man goda chanser att se under ett besök. >>LÄS MER OM BLISTORP HÄR