Paragomphus genei

Årets första månadstrollslända är av tradition en utländsk art då det inte flyger några arter här hemma. Samtliga arter vi presenterat under denna vinjett finner du här.

Hane av Paragomphus genei i Spanien. Foto: Magnus Billqvist / Trollsländeföreningen.

Släktet Paragomphus består av 43 arter och tillhör som de separerade ögonen och släktnamnet visar flodtrollsländorna, varav vi i Sverige har tre arter i tre olika släkten (sandflodtrollslända, stenflodtrollslända, grön flodtrollslända). Endast en art Paragomphus finns i Europa: Paragomphus genei. Det är en liten, vackert grönaktig trollslända som sällsynt kan påträffas i Portugal och Spanien samt på några av de större italienska öarna. I stora delar av Afrika är P. genei dock den vanligaste flodtrollsländan.

De allra flesta flodtrollsländorna är som namnet antyder knutna till rinnande vatten. P. genei påträffas dock även i stillastående vatten, så länge dessa har blottade, öppna strandpartier. Den har därför gynnats av skapandet av exempelvis vattenreservoarer. Det finns flera arter i Afrika och många i Asien, den art som utöver P. genei finns närmast oss är P. lineatus som finns i Turkiet. Båda hannarna av dessa uppvisar den för släktet typiska ”kroken” och de stora flärparna på bakkroppen, vilket ses bäst på detaljbilderna nedan som är på en ung hane av P. lineatus.

Vill du själv se Paragomphus genei så finns det flera bra platser i exempelvis Spanien, vilket också är det närmaste området från Sverige sett. Många naturintresserade besöker Extremadura och Andalusien och där finns också månadens trollslända.