Sannemyran, Tjörn 4 juni 2016

Helgen 3-6 juni avhöll föreningen sitt första egentliga årsmöte och med det följde anslutande besök i fält på Tjörn och i Dalsland. Först ut och lite mer i korthet är Sannemyran på Tjörn, där vi var 20-25 personer från föreningen på lördagen. Bilder och lokalbeskrivningar från Dalsland finns under andra flikar.

Sannemyran är vår styrelseledamot Kristoffer Nilssons egen hemmalokal, så han var vår ciceron under dagen. Han kämpade febrilt med att hitta griptångsflickslända åt oss, men vi gick alla bet. Dagen därpå gick det bättre, men då av en ren slump, då en hane griptång plötsligt dök upp hemma hos Kristoffer!

Men deltagarna under dagen fick se mycket andra trollsländor. I särklass vanligast var mörk lyrflickslända, som kunde ses i mycket stora antal, säkerligen över 1000 st. Näst vanligast var fyrfläckad trollslända och därpå nordisk kärrtrollslända. Andra arter var röd flickslända (sällsynt på Tjörn), spjutflickslända, tidig mosaikslända och guldtrollslända. Tyvärr fick inte alla se citronfläckad kärrtrollslända, men tre minst hannar sågs av de flesta.

Här hittar du till Sannemyran.
>>Tillbaka till lokaltipsen