Siggeforasjön och Stora och lilla Ramsmossjöarna

Nordväst om Uppsala ligger Siggeforasjön. Den är inte överdrivet upphetsande vad det gäller trollsländor om det inte vore så att tvåfläckad trollslända siktats flyga ute över sjön. En bit in i skogen däremot ligger Lilla och Stora Ramsmossjöarna, två fina små skogssjöar med gungfly runt kanterna. Här kan man se myrtrollslända, spjut- eller månflickslända i början av sommaren. Senare kan man träffa på starrmosaikslända, gungflymosaikslända, myrflickslända och kanske en gulfläckad glanstrollslända. Väster om Stora Ramsmossjön breder Ramsmossen ut sig och man kan gå över den på spång längs Upplandsleden om man inte har stövlarna med sig.

Upplandsleden har en parkering i västra änden av Siggeforasjön, därifrån är det ca en halvtimmes promenad ner till skogssjöarna. Man kan gå två olika vägar i en slinga och det finns ett vindskydd vid Stora Ramsmossjön.

Parkeringen
Vindskydd