UPPROP!

Larvhud av guldtrollslända. Foto: Magnus Billqvist / Trollsländeföreningen.

Trollsländeföreningen söker hjälp att utveckla artbeskrivningarna (du hittar dem här). Särskilt vill vi ha foton på larver och larvhudar då dessa i dagsläget saknas i artbeskrivningarna.

Vi saknar också eller har magert med bilder på främst följande arter: sibirisk vinterflickslända, klarblå mosaikslända, vassmosaikslända, tvåfläckad trollslända, fjälltrollslända, metalltrollslända, bred kärrtrollslända (honor), bandad ängstrollslända, blodröd ängstrollslända (honor) och större ängstrollslända.

Vi kan tyvärr inte ge någon ersättning för bilder men kommer självklart att vara tydliga med vem som bidragit med respektive bild.

Vill du bidra med bilder på larver, larvhudar eller på arter som saknas så hör av dig till Magnus.