Kurs: Trollsländan – bevingad, elegant och spännande, del 2

Pris:
Kontakt:
Folkuniversitetet

Folkuniversitetet bjuder in till en trestegskurs om trollsländor. Medlemmar i Trollsländeföreningen leder kursen men det är ett externt arrangemang.

På kursen får du en introduktion till trollsländorna – när och var du kan se dem, hur länge de lever och hur de livnär sig mm. Två teoripass på distans avslutas med en trollsländeexkursion i Stockholmstrakten med Jonas Myrenås.

Vad är en trollslända och hur uppträder den? Ibland låter den sig snällt beskådas när den slår sig ner på ens arm, andra gånger ilar den blixtsnabbt genom luften. Trollsländan har i alla tider fascinerat. Under senare år har intresset för trollsländan ökat och det är många som efterfrågar mer kunskap. Under två teoripass (distans via Zoom) tar Magnus Billqvist, ordförande i Trollsländeföreningen, oss med in i trollsländans värld.

Bland annat berörs: ålder och livscykel, parning och äggläggning, från larv till slända, naturliga fiender, arter och hur man kan dela in dem, var hittar jag trollsländorna, hur tittar man, rent praktiskt, på trollsländor.

Exkursionen: Ute i fält letar vi och tittar på trollsländor tillsammans med Jonas Myrenås. Trollsländorna är starkt väderberoende, därför lägger vi redan nu in ett ett alternativt datum ifall vädret inte är med oss den 4/6. Regnar det är det ingen idé att gå ut alls. Blåser det, men är soligt, kan man oftast hitta sländorna ändå.

Kursdatum och kursform
Teoripass 5/4 och 26/4, on-line i realtid, via Zoom. Du får en länk senast dagen före startdatum.
Fältpass: lö 4/6. Alternativt datum (vid dåligt väder den 4/6): sö 12/6. Tid: 10.00-13.00. Plats anges i kallelsen: i Stockholmstrakten dit man kan ta sig med kollektivtrafik.

Pris: 600 kr för hela kursen (tre delar)
Har du frågor? Kontakta Kundtjänst i Stockholm.
Boka kursen här