Trollsländekurs 2021: vilka arter flyger nu? Del 1

Kontakt:
Magnus Billqvist
0709641443

OBS: anmäl dig i god tid, vi kommer inte att kunna ta emot anmälningar som inkommer efter kl. 17.00 på kursdagen.

Välkommen på denna kurs som arrangeras av Trollsländeföreningen och Studiefrämjandet. Kursen är uppdelad på tre träffar från maj till juli/aug. Vid varje tillfälle går vi igenom de arter som flyger eller är på gång att börja flyga. Fokus ligger på artbestämning och hur man hittar de aktuella arterna. Kursledare är Magnus Billqvist, författare till Nordens trollsländor, Svenska Trollsländeguiden och Skånes trollsländor.

Kurserna sker kvällstid via Zoom: för att kunna deltaga behöver du uppkoppling till internet samt mikrofon och hörlurar el motsv. Webbkamera är inte nödvändig. Bra att ha är boken Nordens trollsländor då sidhänvisningar till den kommer att ges löpande.

Kurserna är gratis för medlemmar i Trollsländeföreningen. Kostnaden för övriga är 100 kr. Anmälan krävs, denna görs till magnus.billqvist@gmail.com. Information om starttid och länk till mötet skickas till de anmälda i god tid före respektive träff. Varje tillfälle pågår i högst två timmar inklusive en kortare paus.

Träff 1 11 maj: Vi går igenom vårens arter, det vill säga de tidigaste arterna som flyger under april och maj. Dessa utgörs bland annat av kärrtrollsländor, jungfrusländor och flera av de blå flicksländorna.

Träff 2 16 juni: Vi går igenom sommarens arter, de som huvudsakligen börjar flyga i juni, som smaragdflicksländor, sjötrollsländor och skimmertrollsländor.

Träff 3 15 juli: På sista träffen ligger fokus på sensommarens och höstens arter, som mosaiksländor och ängstrollsländor.

Guldtrollsländan är en av de första arterna på våren. Foto: Magnus Billqvist / Trollsländeföreningen.