Fototävling 2023

Blågrön mosaikslända, hane, foto Per Wetterstrand.

Många av våra medlemmar fotograferar trollsländor. Kanske för att kunna artbestämma senare, som ett minne eller som bådadera. För att stimulera fotograferandet extra i sommar bjuder vi in alla medlemmar till en fototävling. Tanken är att det ska vara kul och att alla medlemmar ska få rösta, vare sig man bidrar med bilder eller inte.

Tävlingen sträcker sig över säsongen 2023. Alla bilder som inkluderar trollsländor på något vis tagna av dig i Sverige under 2023 räknas. Det finns två kategorier; Artfoto & Konstfoto. Du kan lämna in en bild för varje kategori.

Artfoto
Bilden ska på ett tydligt vis berätta vilken art som avbildas. I övrigt ska den vara tilltalande att titta på. Du döper din högupplösta jpeg-bild till ditt namn, t.ex. per.wetterstrand.jpeg, och lämnar in din artbild här.

Konstfoto
Här behöver man inte se exakt se vilken art som avbildas. Var kreativ. Bara det finns en trollslända eller del av en dito i bilden så är den ok. Du döper din högupplösta jpeg-bild till ditt namn, t.ex. per.wetterstrand.jpeg, och lämnar in ditt konstfoto här.

Deadline är den 20 september 2023 (för att vi ska få med bilder och resultaten av tävlingen i höstnumret av medlemstidskriften Mosaik). I slutet av september får alla medlemmar chansen att rösta på de då anonymiserade bilderna. Ni kommer att få en länk till ett röstningsformulär och länk till en dropbox-mapp med de tävlande bilderna. Troligtvis kommer man att få rösta på två bilder; en som får 2 och en som får 1 poäng.

Varför gör vi på detta vis?
Vi hoppas detta hemmasnickrade sätt att tävla fungerar bra. Det finns flera fördelar med en tävling som inte körs via Facebook eller annan gigant. Bilderna tillfaller inte ett företag och ert namn följer med bilden OCH Mosaik får en större bilddatabas för artiklar etc. Dessutom så kan man inte taktikrösta när man inte ser vem som tagit bilden eller vad de andra röstar.

I höstens nummer av Mosaik kommer minst plats 1, 2 och 3 redovisas i varje kategori.
Genom att lämna in bilderna godkänner ni att de publiceras i Mosaik och på Trollsländeföreningens hemsida. Med ert namn förstås.

Jag som administrerar tävlingen heter Per Wetterstrand. Jag kommer inte själv att delta i tävlingen. Frågor skickas till Per via mejl.

Lycka till!