Landskapstrollsländor utsedda

Rösta på din favorit som ditt landskaps trollslända! Så lät budskapet som under 2021 gick ut från Trollsländeföreningen till både medlemmar och allmänhet i hela landet. Vi presenterade landskapsvisa nomineringar och genom att klicka sig fram mellan dessa kunde man rösta på sin egen favorit för varje landskap, eller nöja sig med sitt eget. För varje landskap fanns det tre arter att välja på, och nu presenterar vi resultatet.

För alla svenska landskap finns det nu en landskapstrollslända. Varje landskap och dess trollslända presenteras i text och bild på vår hemsida. Vi berättar också vad trollsländor är, ger svar på de vanligaste frågorna och redogör för hur urvalet till nomineringarna gjordes. Tillgängligt finns också ett temanummer av vår medlemstidning Mosaik – normalt endast för medlemmar – som vem som helst kan ladda ned.

Alla landskap och all övrig information finns samlad här.

Sveriges 25 landskapstrollsländor. Foto: Magnus Billqvist / Trollsländeföreningen.