Trollsländekurs i Skåne 16-17/9

Christophe håller föredrag i Tyringe 2016.

I september arrangerar vi en kurs med fokus på larvhudar och larver. Kursledare är ingen mindre än Christophe Brochard, expert, författare och fotograf som ligger bakom fantastiska böcker om just Europas larver och deras hudar. Kursen hålls på engelska, men vi översätter vid behov.

Kursen är gratis för medlemmar som också har förtur då vi har begränsat antal platser. Är du inte medlem? Se här.

Ta chansen att lära dig massor om larvhudar! Foto: Göran Håkansson.

Kursen startar lördag morgon och avslutas söndag eftermiddag. Vi är ute några timmar under förmiddagarna där Christophe visar hur man hittar larver, som vi sedan artbestämmer under hans vägledning. Vi lär oss också hur man artbestämmer larvhudar, så ta med dig om du har sådana eller hittar några innan kursen.

Vi kommer att ha stereoluppar på plats, men har du eget så ta gärna med. Ta också med rör eller lådor att förvara hudar i, då Christophe har med sig sådana att dela ut. Pincett att hålla dem i och nålar att sätta upp dem med är också bra att ha med.

Kursen sker på Hörjelgården mellan Tomelilla och Sjöbo i Skåne. Det finns övernattningsmöjlighet i enklare logement, vill du utnyttja detta för en blygsam summa/natt så meddela det när du anmäler dig. Det går att komma dit redan på fredagskvällen. Ta med sängkläder. Annars finns det vandrarhem i närbelägna Skåne-Tranås och säkert andra möjligheter också.

Det kan vara svårt att ta sig kollektivt till Hörjelgården så vi eftersträvar samåkning. Vi kan också möjligen hämta i Tomelilla dit det går tåg.

Mat kommer vi åtminstone delvis att ordna tillsammans, kök med gott om utrymme finns.

Mer information, frågor och anmälan: mejla Magnus Billqvist. Slutlig information och detaljer skickas till de som anmäler sig.

Vad är detta för art? Gå kursen så vet du det snart! Foto: Ulf Norling.