Sommarläger i Uppland

Pris:
Kontakt:
Jonas Myrenås
Häng med en dag, två dagar eller hela helgen!
Trollsländeföreningen arrangerar en långhelg i Uppland och alla som vill är välkomna att delta, oavsett tidigare kunskapsnivå. Från torsdag den 19:e till söndag den 22:e augusti blir det gemensamma exkursioner i fält där vi lär oss av varandra om de lokala trollsländorna vi hittar. På kvällarna blir det föredrag och framför allt trevligt umgänge med likasinnade.
Precis som vid tidigare tillfällen så är det helt gratis att delta under dagarna. Vi kommer utgå ifrån Gammel-Gränome Vandrarhem & bed & Breakfast strax söder om Alunda, 26 minuter nordost om Uppsala. Vi samlas här varje morgon och delar in oss i mindre grupper, går igenom dagens utflyktsplaner. Vi spenderar dagarna så mycket som möjligt utomhus och i fält. Vi försöker se så många arter som möjligt och besöka olika miljöer. Kanske hittar vi något nytt för Uppland tillsammans? Samåkning uppmuntras normalt men kan vara problematiskt pga Covid så ordna gärna egna bilar.
Vandrarhemmet har vi bokat och har helt för oss själva. Det finns en stor sal där vi utan att trängas kan umgås och lyssna på föredrag (vi tar gärna emot förslag på föredrag). Det finns ett antal rum som går att boka för det facila priset av 100:- per sängplats och natt. Det går också bra att tälta eller ställa upp husbilar på området för 50:- per person och natt. Halva priset för ungdomar under 25. Det finns ett rum med 3 sängplatser, två rum med 4 sängplatser och ett rum med 6 sängplatser.
Priset är som ni förstår subventionerat av Trollsländeföreningen men också möjligt tack vare bidrag från Stockholms Entomologiska Förening.

Angående Covid-19:
Vi tar givetvis alla lämpliga försiktighetsåtgärder men tror ändå på att vi i augusti kommer kunna genomföra detta arrangemang. Vi följer såklart de rekommendationer som Folkhälsomyndigheten rekommenderar vid tillfället.

Foto: Hans Ivarsson