Sommarläger 2024 i Småland

Kontakt:
Ingela Gustafsson
+46709328842

Årets sommarläger arrangeras i trakterna runt Västervik. Lägret börjar torsdagen den 4:e juli och avslutas söndagen den 7:e juli. Vi kommer att bo och utgå från vandrarhemmet Marsbäcken som ligger sex kilometer norr om Västervik, omgivet av ekbevuxna kullar och vid Gamlebyviken som är en del av Östersjön. Information om boendet hittar du här. Google-koordinater till boendet hittar du här. Vi har bokat hela vandrarhemmet och har det för oss själva alla dagar. På vandrarhemmet är det självhushåll som gäller för frukost, lunch och kvällsmat. Vi kommer att ha tillgång till ett mindre kök och ett restaurangkök. Vi har även tillgång till grillplatser med ved utomhus.

Dagarna kommer vi att tillbringa så mycket som möjligt ute i fält om väderleken tillåter det. På kvällarna blir det föreläsningar och trevligt umgänge i allmänhet.

Vi samlas på boendet på torsdagen från klockan 10 och framåt för att vara redo att ge oss ut i fält ca kl.12. Alla andra dagar startar lägret klockan 10. På söndagen planeras en exkursion och vi avslutar i god tid för de som har lite längre att resa hem.

Arbetet med att fastställa vilka lokaler vi ska besöka pågår och kommer att presenteras när de är klara. Beroende på antalet deltagare kommer vi att dela in oss i olika grupper och besöka lokalerna växelvis.

Alla som vill är välkomna att delta, oavsett tidigare kunskapsnivå. Det finns heller inget krav på att vara medlem i Trollsländeföreningen för att delta på sommarlägret, men för de som önskar boka boende på vandrarhemmet krävs medlemskap i föreningen.
Kostnaden för boendet är sponsrat av föreningen och för våra medlemmar är kostnaden 300 kronor/dygn, dvs 900 kronor för alla tre dagarna. Alla boende på vandrarhemmet ska ha med sig egna lakan och handdukar.
Det finns även möjlighet att bo i tält/husvagn/husbil (dock utan el, men ni har tillgång till kök, toaletter & dusch på vandrarhemmet).
På söndagen städar vi våra rum, och hjälps åt med kök, duschar, WC och utomhusmiljön.

Du anmäler dig till: ingela.gustafsson@gmail.com

Om du vill anmäla dig och boka boende så anger du vilka dagar du önskar boende. Berätta gärna om du vet vem du vill dela ditt dubbelrum med. Skulle vi bli över 30 deltagare kommer det bli aktuellt med att vara fler än två personer i några av rummen, kostnaden för boendet kommer då att bli något lägre än 300 kronor/person/dygn. Ange i anmälan om du kan tänka dig bo i ett rum med tre personer.
Av ekonomiska skäl kommer vi att prioritera deltagare som bokar alla tre dygnen.
Sista anmälningsdag och betalning för boende är 2024-06-13.
För att säkra en plats på boendet är du välkommen att anmäla dig redan nu.

Om du vill anmäla dig till enskilda dagar utan att boka boende så anger du vilka dagar du vill vara med i fält. Anmälan till deltagande över dagen kan ske dagen innan, men vi uppskattar om du kan anmäla dig tidigare då det underlättar vår planering av grupper.

Anmäl gärna om du vill hålla något föredrag, antingen om trollsländor eller något annat naturintresse som ligger dig varmt om hjärtat.

Det går att åka buss från Västervik Resecentrum till hållplats Gertrudsvik eller Kapellet där vi kan ordna hämtning. I skrivande stund finns det inga klara tidtabeller för juli. Ange i din anmälan om du önskar hämtning.

Årets värdar för Trollsländeföreningens sommarläger är Helena Lager och Ingela Gustafsson och vi hälsar er varmt välkomna till Småland!

Har du några frågor är du välkommen att kontakta Helena 0709-41 55 02 eller Ingela 0709-32 88 42