Program & aktiviteter

Våra aktiviteter hittar du i vår kalender, klicka här. Nedan listar vi andras trollsländerelaterade aktiviteter vi får tips om. Vill du ha din aktivitet med här så kontakta oss.

Utflykter, guidningar och motsv

– 27/6 Trollsländor på Ravlunda skjutfält kl 13 / Länsstyrelsen i Skåne
Vi bekantar oss med de flygande trollsländorna på Ravlunda skjutfält. Under guidningen får vi även veta mer om EU-projektet Semi-Aquatic Life: Ett restaureringsarbete för bevarad mångfald i skånska våtmarker. Föranmälan till kristian.nilsson@lansstyrelsen.se Samling: På södra parkeringen vid Haväng. Arrangör: Länsstyrelsen Skåne, Projekt SemiAquatic Life (LIFE14NATSE201), Kristian Nilsson, 010-224 15 20.

– 26/8 Trollsländor i Sövdesjön kl 9 / Naturskyddsföreningen i Ystad
Med Linda Birkedal, ordförande i Naturskyddsföreningen Skåne och medförfattare till boken Skånes trollsländor. Boken är resultatet av sex års inventerande. Under arbetet hittades 55 arter, varav tre nya för Skåne. Denna dag får vi kanske bekanta oss med några av de vanligare arterna som blågrön mosaikslända, blodröd ängstrollslända eller pudrad smaragdflickslända. Ta med fika, gärna kikare, kamera, lupp och håv. Samling: Parkeringen Ystads bibliotek. Arrangör: Naturskyddsföreningen i Ystad, Sindre Magnusson, 070-214 43 67, zindres@live.se.

Inventera!
– Gå med i inventeringen i Närke: mer information här.

Konferenser
– 9-12 juli 2018 European Congress on Odonatology, Tjeckien.

Studiecirklar
Vem som helst kan starta en cirkel om trollsländor, vi hjälper dig gärna att komma igång på din ort. Starta med att här ladda ned eller se studieplanen till alla Sveriges arter.
– Närkes Insektsförening bjuder in till studiecirkel. Vi lär oss hur man skådar trollsländor, lite om trollsländornas fascinerande liv och hur man känner igen de 47 arter som finns i Närke. Tid: 27/2, 6/3 och 13/3 2018. Plats: Föreningarnas hus i Örebro. Kostnad: Gratis. Kostnad för bestämningsbok tillkommer vid anmälan. Mer information fås av kursledaren Per Karlsson Linderum på 0725136029. Anmälan till Studiefrämjandet. Mer info om atlasprojektet i Närke hittar du här.