Program & aktiviteter

Här listar vi alla aktiviteter i föreningens regi, men vi lägger även ut andras trollsländerelaterade aktiviteter vi får tips om.

Årsmöte
– Troligen i april 2018 och i Linköping, med föredrag och/eller workshops.

Konferenser
– 9-12 juli 2018 European Congress on Odonatology, Tjeckien.

Läger
Vår målsättning är att arrangera ett sommarläger varje år. 2018 blir det sommarläger i Närke med Närkes Insektsförening 28/6-1/7.

Kurser
I nuläget inga planerade 2018, men en workshop kommer troligtvis att hållas i anslutning till årsmötet.

Inventera!
– Gå med i inventeringen i Närke: mer information här.

Resor
Inga planerade i vår regi under 2017.

Exkursioner
Många är planerade 2018, i flera olika landskap. Vi återkommer med datum men kan utlova dagar ute i Bohuslän och/eller Västergötland, Närke, Skåne, Småland och Öland. Möjligen även Norrbotten.

– 12/8 Tillsammans med Österlens Naturskyddsförening besöker vi de fina våtmarkerna kring Christinehofs slott i Skåne.

Studiecirklar
Vem som helst kan starta en cirkel om trollsländor, vi hjälper dig gärna att komma igång på din ort. Starta med att här ladda ned eller se studieplanen till alla Sveriges arter.

– Närkes Insektsförening bjuder in till studiecirkel. Vi lär oss hur man skådar trollsländor, lite om trollsländornas fascinerande liv och hur man känner igen de 47 arter som finns i Närke. Tid: 27/2, 6/3 och 13/3 2018. Plats: Föreningarnas hus i Örebro. Kostnad: Gratis. Kostnad för bestämningsbok tillkommer vid anmälan. Mer information fås av kursledaren Per Karlsson Linderum på 0725136029. Anmälan till Studiefrämjandet. Mer info om atlasprojektet i Närke hittar du här.

Föreläsningar o dyl
Kommande föreläsningar, föredrag eller motsvarande vi fått nys om listas nedan.

Strandraggning
Inget planerat i dagsläget. Det här är en aktivitet som kan ske med kort varsel i samband med gynnsamt väder, som sydliga vindar.