Björkelund, Halland

P = parkering, A = Fylleån där en promenadslinga går vid ån.

Björkelund ägs och sköts av Naturskyddsföreningen och de senaste åren har massiva insatser för att gynna den biologiska mångfalden givit mycket goda resultat vad gäller många miljöer samt djur- och växtgrupper, som ginsthed, fjärilar, pollinatörer och fåglar. Det har också anlagts en promenadstig, och det är framför allt där den går längs med Fylleån som är av intresse för trollsländeskådare. Det finns också ett par mindre våtmarker som anlagts på senare år. Mindre sjötrollslända, stenflodtrollslända, kungstrollslända och båda jungfrusländorna är vanliga här men även flera mosaiksländor och flicksländor. Totalt 21 arter trollsländor har hittills noterats.

Hitta dit
Vägbeskrivning: Från väg 25 sväng in söderut på en mindre väg (skyltat Björkelund) ca 2–3 km väster om Simlångsdalen. Följ vägen (håll till vänster där den delar sig vid sjön) tills du kört över gamla banvallen och kommer fram till Björkelundsstugan där parkering finns. Här finns också en toalett.

Kollektivtrafik: busslinjerna 145 och 318 stannar längs väg 25 (hållplats ”Äspered”), varifrån det är ca 1,1 km promenad.

/John Strand

Vy över Fylleån från promenadstigen.
En hona av stenflodtrollslända, en typisk art i Björkelund.