Ljus lyrflickslända

Coenagrion puella (Linnaeus, 1758) D: Hufeisen-Azurjungfer Dk: Hestesko-Vandnymfe FIN: Eteläntytönkorento GB: Azure Bluet N: Sørblåvannymfe (annat svenskt namn: ljus U-flickslända).

Hane. Foto: Magnus Billqvist / Trollsländeföreningen.

Ljus lyrflickslända återfinns i en mängd miljöer, från stillastående, näringsrika vatten till något näringsfattiga och från mycket små vatten till kantzoner i sjöar. Den påträffas även i dammar i trädgårdar, parker och på golfbanor, liksom längs långsamt rinnande, rena vatten där liknande arter ofta saknas.

Vattnen ska vara vegetationsrika med flytblads-, undervattens- och strandvegetation, utan att för den skull vara igenväxta. Vattnen får inte vara för näringsfattiga eller förorenade.

Fenologi 2010-2015. Data från Artportalen.

Larvutvecklingen är normalt ettårig.

I Sverige förekommer den upp till Mellansverige; den är vanlig i Danmark. I Norge finns den längs sydkusten, liksom i Finland, där den förekommer allmänt och är på spridning.

Arten är bedömd som Livskraftig (LC) vid senaste bedömningen av de europeiska trollsländorna. Se bedömningen här.

Klicka på en bild nedan så kan du bläddra mellan samtliga och se dem i större format.