Lokaltips: Christinehofs ekopark

Borstakärrs våtmarker, Kristinehov

Trollsländefaunan här utgör en trevlig blandning av arter som föredrar något näringsfattiga förhållanden sida vid sida med mer näringsgynnade. Ganska få rapporter av trollsländor finns från platsen men ändå har 33 arter observerats. Säkerligen finns det mer att upptäcka.

Bild från parkeringen över området med kräftdammarna.

Omgivningarna kring slottet Christinehof är mycket inbjudande med hagmarker, lövskogar och såväl restaurerade som nyskapade våtmarker. Flera vandringsleder gör det lätt att ta sig runt i området. Borstakärrs våtmarker, som delar av området kallas, erbjuder massor och rekommenderas varmt. Det är lättillgängligt, besöksvänligt och fint. Stora delar av miljöerna kring slottet har under 2000-talet genomgått rejäla förändringar, och alla troligen till de bättre ur en naturintresserad persons perspektiv och inte minst för trollsländorna.

Området är stort och det skulle vara lätt att lägga en hel dag här. Har du inte en hel dag till ditt förfogande så rekommenderas besök vid de så kallade kräftdammarna, som anlades men aldrig togs i bruk då man hittade större vattensalamander i dem. Idag är de ruskigt bra för trollsländor, vilket inte är så konstigt, då de är grunda och solvarma. Intill dammarna finns både en större damm och grunda kärr.

Parkera på den stora slottsparkeringen (skyltat). Rakt nedanför ligger kräftdammarna med mera (se bild ovan, tagen med parkeringen i ryggen). Här samsas under våren och försommaren många arter flicksländor som griptångsflickslända (Coenagrion armatum), månflickslända (C. lunulatum) och spjutflickslända (C. hastulatum). Både nordisk och citronfläckad kärrtrollslända (Leucorrhinia rubicunda resp. pectoralis) kan ses.

Hane av månflickslända. Foto: Magnus Billqvist / Trollsländeföreningen.

Under andra halvan av säsongen kan mindre rödögonflickslända (Erythromma viridulum) hittas med alla de tre smaragdflicksländorna i släktet Lestes (pudrad, kraftig och mindre). Då tillkommer också ängstrollsländor, inte minst gulfläckad (Sympetrum flaveolum). Gulfläckad glanstrollslända (Somatochlora flavomaculata) patrullerar intill våtmarker i skogen intill medan blå kejsartrollslända (Anax imperator) och många andra arter tillkommer.

Hane av gulfläckad ängstrollslända. Foto: Magnus Billqvist / Trollsländeföreningen.

Besökstips
I slottet finns kafé och museum och det ordnas ofta konserter och tävlingar av olika slag i slottsparken. Det kan därför vara värt att kolla upp det innan man åker dit, ifall det till exempel innebär problem med parkering eller åtkomst.

Vägbeskrivning
Det är skyltat från kustvägen, njut av den fantastiska allén längs vägen! Parkera på den stora parkeringen. Karta över området finns här.

Tänk på/notera
Kräftdammarna och en del andra områden är inhägnade på grund av betesdjur. Respektera djuren och ta inte med dig hund. Christinehof stavas på olika sätt beroende på vilken karta eller annan källa du använder (som Kristinehov).

Tillbaka till lokaltipsen.

/Magnus Billqvist