Lokaltips: Gullåkra mosse

Gullåkra mosse, alldeles norr om Staffanstorp, är en artrik, varierad, tätortsnära och bitvis lättillgänglig lokal, oavsett om man kommer med bil, cykel eller buss. På platsen förekommer troligen samtliga arter som gynnas av näringsrika förhållanden. Av de 31 arter som observerats hittills ses de allra flesta årligen i goda antal.

Västligaste dammen på Gullåkra mosse, från håvningsplattformen.

Denna beskrivning skrevs för flera år sedan så vi vill reservera oss något för eventuella förändringar som skett, som exempelvis igenväxning, på de delar vi inte besökt sedan dess.

Olika delar är bra under olika delar av året. Båda jungfrusländorna (Calopteryx virgo resp. C. splendens) flyger ihop i bäcken närmast reningsverket, vilket inte är särskilt vanligt i sydvästra Skåne. Vid bäcken har man också god chans att hitta röd flickslända (Pyrrhosoma nymphula) och blågrön mosaikslända (Aeshna cyanea). Längst i väster, närmast byn Gullåkra, återfinns en damm som är mycket artrik. Där finns till och med en håvningsplattform varifrån man har god överblick över patrullerande arter som tidig mosaikslända (Brachytron pratense) och blå kejsartrollslända (Anax imperator) (bilden ovan är tagen därifrån). Större rödögonflickslända (Erythromma najas) ses under våren medan hundratals individer av mindre rödögonflickslända (Erythromma viridulum) håller hov under sommaren.

Våtmarkerna norr om fågeltornet är framför allt bra senare under säsongen, då man med lite tur kan hitta samtliga fem arter ängstrollsländor Sympetrum samt pudrad och mindre smaragdflickslända (Lestes sponsa resp. virens). Mellan tornet och de höga kullarna i söder finns en stor öppen yta som kallas cirkusplatsen, där det alltid finns lä och högt solinflöde. Detta är därför ett mycket bra område att gå över, med goda chanser till exempel större ängstrollslända (Sympetrum striolatum) och brun mosaikslända (Aeshna grandis). Kring cirkusplatsen kan det under våren närmast svärma med tusentals flicksländor. Man kan dock ha otur och komma just efter att de öppna gräsytorna klippts och då kan det vara närmast tomt.

Guldtrollslända vid Cirkusplatsen. Foto: Magnus Billqvist / Trollsländeföreningen.

I området finns såväl guldtrollslända (Cordulia aenea), metalltrollslända (Somatochlora metallica) som gulfläckad glanstrollslända (S. flavomaculata) vilket borgar för fina jämförelser, åtminstone mellan de två förstnämnda. Gulfläckad flyger hellre en bit från öppet vatten och ses därför mer längs stigarna. Bred trollslända (Libellula depressa) och större sjötrollslända (Orthetrum cancellatum) finns i alla våtmarkerna. Kilfläckslända (Aeshna isoceles) finns också inom området men ses mer sällan.

På andra sidan väg 108 ligger Vesums mosse. Där finns kraftig smaragdflickslända (Lestes dryas) som enklast återfinns i den lilla pölen på skjutbanan. En återkommande population av gulfläckad ängstrollslända (Sympetrum flaveolum) finns i den grunda, översvämmade våtmarken längs med väg 108. Den är dock svår att komma åt på grund av kreatur och stängsel. Spjutflickslända (Coenagrion hastulatum) har påträffats på Veum men det är högst osäkert om den finns kvar då det är en riktig sällsynthet i det skånska odlingslandskapet och på kraftig tillbakagång. Detsamma gäller för övrigt svart ängstrollslända (Sympetrum danae) men den verkar åtminstone på Gullåkrasidan fortsatt ses.

Hitta dit
Cykelvägen mellan Lund och Staffanstorp går igenom mossen. Med bil parkerar man lämpligen på den stora parkeringen intill brukshundsklubben. Karta över området här. Från Lund kan man ta buss 166 till hållplats Sliparevägen, som ligger alldeles intill reningsverket. Från Malmö tar man till exempel buss 172 till Staffanstorps busstation, där man kan byta till buss 166 mot Lund men hoppar av på Sliparevägen. Kring Vesums mosse finns det flera parkeringsmöjligheter men man kan också gå dit från Gullåkra.

Tillbaka till lokaltipsen.

/Magnus Billqvist

Hane av gulfläckad ängstrollslända. Foto: Magnus Billqvist / Trollsländeföreningen.