Trithemis annulata

”Violett obelisk” Trithemis annulata Violet Dropwing

Kanske har du sett denna färgstarka trollslända under en resa i Afrika, Asien eller Sydeuropa?

dsc_0733_ab

Hane. Foto: Magnus Billqvist / Trollsländeföreningen.

Trithemis annulata har inget svenskt namn, men ”violett obelisk” har föreslagits. ”Violett” på grund av den könsmogna hanens färg, ”obelisk” efter den position arterna i släktet Trithemis ofta sitter i. Denna position tros vara ett sätt att under väldigt varma dagar undvika delar av solens strålar.

dsc_0724_ab

Hane. Foto: Magnus Billqvist / Trollsländeföreningen.

Skälet till att allt fler ser Trithemis annulata är att den sedan några decennier är på kraftig spridning. Det är dessutom en iögonfallande art som många som annars inte är observanta på trollsländor ändå lägger märke till.

”Violett obelisk” har på kort tid expanderat sitt utbredningsområde i främst nordlig riktning. På bara några decennier har den gått från att vara en första klassens raritet i södra Spanien och Turkiet till att vara allmän i stora delar av europeiska medelhavsområdet och står och stampar på dörren till länder som Tyskland och Nederländerna. Expansionen speglas dessutom av ännu en Trithemis-art: T. kirbyi, vars spridning gått ännu fortare. Den började dock dyka upp i södra Spanien något senare än T. annulata så den har inte spridit sig lika långt – än. I galleriet nedan finns några bilder som visar på artens expansion.

Hanar av ”violett obelisk” är omisskännligt tecknade i bjärt mörkviolett med mycket kraftiga färger även på vingarna. Honor och unga hanar är mer neutralt tecknade i bruna toner, men med inslag av violett eller rött beroende på ålder. Klicka på bilderna i galleriet nedan så får du upp dem i större format och kan bläddra mellan dem.