Våtmarken vid Skedala, Halland

P = parkering (1 bil), A stor, grund våtmark, B, mindre och djupare damm, C = översvämningsområde, fuktig gräsmark, D = Fylleån.

Våtmarken ingår i ett nybildat naturreservat (Fylleåns dalgång), och ligger alldeles intill Fylleån, vilket gör att man får flera rinnande-vatten-arter på köpet som till exempel jungfrusländorna, kungstrollslända, sandflodtrollslända och stenflodtrollslända. Från bron över Fylleån kan man spana efter rinnande-vatten-arterna, men jag har sett dem även runt våtmarkerna.

Lokalen består egentligen av två våtmarker; en större och grundare som övergår i blöt gräsmark på stora områden i de östra delarna, och en djupare och mindre damm ytterligare en kort bit åt nordost. Gräsmarkerna runt våtmarkerna och längs trädridån mot Fylleån bör man också leta i, här kan det vissa dagar fullkomligt vimla av födosökande trollsländor.

Det finns både torra, sandiga partier med gles vegetation och fuktiga partier med frodig och mer högvuxen gräsvegetation. Även detta är en god lokal för mindre (och större) rödögonflickslända, samt flera arter av mosaiksländor och ängstrollsländor. Mest notabelt för mig var att det fanns en pudrad kärrtrollslända där, en art som inte setts tidigare i kommunen. Det är en art som är skyddad på EU-nivå och fridlyst i Sverige.

Området betas av nötkreatur. Det har setts hela 32 arter hittills på lokalen.

Bilder på de frodiga gräsmarkerna och sanka, tuviga partierna i östra delen av området.

Hitta dit
Parkeringsmöjligheterna är tyvärr bedrövligt usla, det finns ett par små fickor längs vägen från Skedala där en bil får plats i varje (obs blockera inte infarten till betesmarkerna). Annars får man försöka hitta en plats i Skedala och promenera de 700–800 metrarna till våtmarken.
Vägbeskrivning: från väg 25 vid Skedala sväng söderut mot Mästocka/Årnarp (skyltat). Följ vägen ner mot Fylleåns dalgång. Parkering i liten ficka på östra sidan av vägen i höjd med våtmarken (som dock inte syns från vägen), samt ett par små fickor på västra sidan av vägen längre upp mot Skedala.
Kollektivtrafik: busslinje 145 och 318 stannar vid Skedala längs väg 25 (busshållsplats ”Skedala”).

/John Strand

– Tillbaka till lokaltipsen.

Vy över delar av den större våtmarken.