Lokaltips: Grundsjön

En liten och mycket lättillgänglig tjärn och något så sällsynt som en plats där man kan se alla fem kärrtrollsländorna sida vid sida. 33 arter har observerats vid sjön.

Grundsjön är en skogstjärn i nordöstra Skåne/västra Blekinge (gränsen går rakt över sjön) som under 2010 blev uppmärksammad genom upptäckten av bred kärrtrollslända (Leucorrhinia caudalis) som i Skåne är mycket sällsynt. Den finns på några platser till i landskapet men Grundsjön är mycket lättillgänglig då den utgör en rastplats på både Blekingeleden och Kust till kustleden. Detta innebär också att det finns parkering, grillplatser och soptunnor. Dessutom är det ett handikappanpassat fiskevatten, varför det finns tolv flytbryggor, tre fasta bryggor samt landgång i trä till en brygga med räcke runtom. Allt detta gör förstås att det är enkelt för trollsländeskådare att komma åt att se och fotografera.

Bred kärrtrollslända vid Grundsjön. Foto: Magnus Billqvist / Trollsländeföreningen.

Men det är inte bara bred kärrtrollslända som finns att se vid Grundsjön, även de övriga fyra arterna i släktet finns kring sjön: myrtrollslända (Leucorrhinia dubia), pudrad kärrtrollslända (L. albifrons), citronfläckad kärrtrollslända (L. pectoralis) och nordisk kärrtrollslända (L. rubicunda). Troligtvis är denna möjlighet sällsynt då de har lite olika preferenser. Sjön är ganska liten och solbelyses därför på grund av höga träd på olika platser under dagen. Sök upp de delar av sjöstranden som för närvarande har sol och spana av de delarna. De breda sitter gärna på näckrosor eller i strandvegetationen medan pudrad och citronfläckad hittas längs med eller strax innanför stranden. Bryggor som skjuter ut gör att det är enkelt att komma åt och det behövs sällan kikare för att komma nära.

I det sydöstra hörnet av sjön finns ett gungfly och lite mer öppna miljöer. Det är oftast här man hittar de två kvarvarande kärrtrollsländorna, det vill säga nordisk och myr. Här finns även starrmosaikslända (Aeshna juncea) och spjutflickslända (Coenagrion hastulatum).

Pudrad kärrtrollslända, hane. Foto: Magnus Billqvist / Trollsländeföreningen.

Blå kejsartrollslända (Anax imperator) är talrik i sjön och även mindre kejsartrollslända (A. parthenope) har observerats. Tvåfläckad trollslända (Epitheca bimaculata) har endast setts tillfälligt men bör finnas regelbundet då det är en art som ofta förekommer i samma våtmarker som bred kärrtrollslända.

Hitta dit
Kör väg 116 norrut från Bromölla. Ta av vid skylt mot Leingaryd. Följ grusvägen tills det kommer en skylt som visar vägen till Grundsjön. Man kan ta sig till Grundsjön med buss också. Ta dig till Sölvesborg med till exempel Öresundstågen som går regelbundet och ganska ofta alla dagar. Sedan buss 434 som går från Sölvesborgs Resecentrum till hållplats Hålabäck Gammalstorp på blott tolv minuter. Därifrån är det endast en dryg kilometer att gå till Grundsjön.

Besökstips
Besök även gärna Siesjön som ligger norr om E22:an vid Valje, en dryg halvmil från Grundsjön. Leta dig fram till sjön och parkera där det passar. Arter där inkluderar mindre rödögonflickslända (Erythromma viridulum), kilfläckslända (Aeshna isoceles), tidig mosaikslända (Brachytron pratense), citronfläckad kärrtrollslända (Leucorrhinia pectoralis) och större ängstrollslända (Sympetrum striolatum). Kraftig smaragdflickslända (Lestes dryas) finns intill en bäck i byn Paradiset, en halvmil sydsydväst från Grundsjön sett.
Missa inte området kring Blistorp som kan vara landets bästa sett till antalet arter trollsländor.

– Tillbaka till lokaltipsen.

/Magnus Billqvist