Sandflodtrollslända

Gomphus vulgatissimus (Linnaeus, 1758) D: Gemeine Keiljungfer Dk: Almindelig Flodguldsmed FIN: Aitojokikorento GB: Common Clubtail N: Klubbeelvelibelle (annat svenskt namn: sandklubbslända, sandklubbtrollslända).

Sandflodtrollslända mitt i lunchen. Foto: Magnus Billqvist / Trollsländeföreningen.

Sandflodtrollslända finns nästan uteslutande i långsamt rinnande, rena vatten med sandiga bottnar, men den kan ibland även påträffas i större sjöar, särskilt då sådana med breda, sandiga bränningszoner. Arten saknas ofta helt i vattendrag i stora, öppna jordbrukslandskap, vilket kan bero på sämre vattenkvalitet snarare än olämplig miljö i övrigt. Den förefaller också kunna vara frånvarande eller sällsynt i vattendrag som mest rinner genom sluten skog.

Fenologi 2010-2015. Eventuella observationer långt utanför ordinarie flygtid gäller larver. Data från Artportalen.

Fenologi 2010-2015. Ev observationer långt utanför ordinarie flygtid gäller larver. Data fr Artportalen.

I Sverige finns den lokalt upp till Hälsingland och i Finland lokalt i främst de södra delarna. I Norge finns den endast i sydöst och i Danmark endast lokalt på Jylland och Själland. Det är Hallands landskapstrollslända.

Arten är bedömd som Livskraftig (LC) vid senaste bedömningen av de europeiska trollsländorna. Se bedömningen här.

gomvulkLänkar

KLICKA på en bild i galleriet nedan så kan du bläddra mellan samtliga och se dem i större format.