Månadens trollslända: brun kejsartrollslända

DSC_0866_TSBrun kejsartrollslända finns som allra närmast regelbundet i allra sydligaste Europa och Nordafrika, men den kan dyka upp långt därifrån mitt i vintern, med fynd hittade i snö(!) på t ex Brittiska öarna under december och januari. Den har setts tillfälligt så långt norrut som på Färöarna och på Island och är därmed en av de mest nordligt observerade trollsländearterna i världen.

Särskilt i vissa väderlägen dyker de upp i norra Europa, håll särskilt utkik efter löpsedlar som varnar för ”blodregn”, vilket utgörs av röda sandpartiklar från Sahara som förs hit med vindarna och med dem kan det följa bruna kejsartrollsländor.

På grund av detta kan de också dyka upp precis när som helst på året. Det finns gott om fynd i Europa under vintern och mycket tidiga vårar, när inga andra större trollsländor flyger. Därför uppmärksammas de också, då vem som helst som ser en trollslända på vintern kan reagera på den. Med fler och fler som intresserar sig för trollsländor i Sverige lär det bli fler fynd än de tre som finns av brun kejsartrollslända i Sverige hittills. Håll utkik! Läs mer om den här!

Föregående månadstrollsländor
Mars: vinterflicksländaApril: griptångsflickslända Maj: tidig mosaikslända. Juni: bred trollslända. Juli: blågrön mosaikslända. Augusti: grön flodtrollslända. September: höstmosaikslända. Oktober: tegelröd ängstrollslända. November: större ängstrollslända.