Västergötland

Blågrön mosaikslända Aeshna cyanea (Müller, 1764)

Hane av blågrön mosaikslända visar artens typiska teckning. Foto: Hans Ivarsson.

53 arter har observerats i Västergötland men några till finns säkert att upptäcka. Två av våra tre nomineringar utgjordes av riktiga publikfriare samt en som är något av en doldis, men alla är de vanliga i Västergötland. De övriga nomineringarna för landskapet utgjordes av mindre sjötrollslända Orthetrum coerulescens och röd flickslända Pyrrhosoma nymphula.

Blågrön mosaikslända är trädgårdstrollsländan framför alla andra. Har du någon gång sett en riktigt stor trollslända i din trädgård? Har du hittat en trollslända i ditt garage eller uterum? Har din katt kommit in med en trollslända? Har du stora trollsländor i din trädgårdsdamm? Bor du i den södra delen av landet är det med mycket stor sannolikhet blågrön mosaikslända det rör sig om. Få, om någon art, är så dumdristigt nyfiken som denna bjärt färgade och vackra trollslända. Har du någon gång försökt fånga en av de största trollsländorna med håv så vet du hur svårt det kan vara. Så icke med blågrön mosaikslända: missar du så kommer den tillbaka och undrar vad som just hände! Det är inte konstigt att denna trollslända är en av våra mest uppskattade arter.

I Sverige är den allmän, om än mer sparsamt längre norrut, där gränsen för närvarande går i Medelpad. Blågrön mosaikslända finns i många olika vatten, men främst i vegetationsrika, grunda, delvis skuggade vatten, som i inte alltför tät skog eller i parker och trädgårdar. Den är mindre vanlig i helt öppna eller slutna miljöer.

Blågrön mosaikslända kan flyga högt upp i trädtopparna, men lika ofta sakta fram och tillbaka på 5-15 centimeter över marken längs vägar och stigar. Den skannar växtlighet metodiskt och flyger in och ut ur växtlighet för att skrämma upp byten. Arten flyger även i skugga och är aktiv när det är mulet och regnigt och använder då grenar som paraply för att jaga under bladverket.

Båda könen men särskilt hanen är bjärt pastellfärgade i äppelgrönt och himmelsblått, på en brun-svartglänsande grundfärg. Mer information, fler bilder, utbredningskarta, flygtider med mera hittar du här.

Hona av blågrön mosaikslända. Honan kan också vara grönare och är då mer lik andra arter. Foto: Magnus Billqvist / Trollsländeföreningen.

Samtliga bilder märkta med fotograf OCH / Trollsländeföreningen är tillgängliga för media att använda så länge källa (Trollsländeföreningen) och om möjligt fotograf anges. Kontakta oss om mer högupplösta bilder krävs eller om en specifik bild eftersöks. Bilder märkta med enbart fotograf får INTE användas utan resp. fotografs medgivande.

Urval och omröstning
Öland: pudrad kärrtrollslända Leucorrhinia albifrons
Östergötland: grön mosaikslända Aeshna viridis
Bli faunaväktare!

Blågrön mosaikslända, hane. Foto: Magnus Billqvist / Trollsländeföreningen.